چراغ سبز آمریکا برای ایجاد تلفن قرمز با ایران

چند روز پس از آنکه رئیس ستاد مشترک نیروهای آمریکایی از نبود خط ویژه ارتباط مقامات ایران و آمریکا در مواقع ضروری انتقاد کرده بود، یک مقام پنتاگون دیروز اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی برقراری خط مستقیم بحران نظامی یا تلفن قرمز با تهران است تا از هرگونه برخورد ناخواسته در خلیج فارس پرهیز شود

این مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است: این ایده مدت‌ها است که در برخی جاها مطرح بوده است، اما از همین حد ایده فراتر نرفته است. هنوز هم پیش‌نویس چنین طرحی به وزیر دفاع ارائه نشده است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته بود، چندین رویارویی بین نیروهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس که تا آستانه درگیری نیز پیش رفته بود، باعث شده است تا نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از وقوع یک درگیری ناخواسته، ایده برقرار یک خط نظامی مستقیم بحران با تهران را مطرح کنند.


بنا بر ادعای وال استریت ژورنال، قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس که قادر به حمل موشک نیز هستند، به عنوان یکی از  نگرانی‌ها در این زمینه مطرح شده‌اند.


طبق این گزارش در ماه‌های اخیر یک ناو جنگی انگلیس اخیرا به سوی یکی از این قایق‌های تندرو که در صدد نزدیک شدن به یک کشتی بزرگ بود، شلیک اخطار کرده است. طبق گزارش این روزنامه پرواز هواپیماهای ایران بر فراز یک کشتی آمریکایی نیز مساله‌ساز شده بود. به گزارش وال استریت جورنال، مقامات وزارت دفاع آمریکا حداقل خواهان گسترش ارتباط مخابراتی بین نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی ایران هستند تا از برخورد ناخواسته جلوگیری شود.


به گزارش وال استریت ژورنال مشخص نیست که آیا آمریکا به طور رسمی مساله خط مستیم ارتباطی بحران یا تلفن قرمز با ایران را، احتمالا از طریق عراق، مطرح کرده یا این که این پیام هنوز منتقل نشده است.

منبع:  ایران دیپلماتیک

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا